Login:
Heslo:
 
Reklama: Bezpečnostní schránka Co to je bezpečnostní schránka.
Navigace: aikido > Články - Aikido

Články - Aikido

  • Terminologie v Aikido
  • Myšlenka
  • Paměti mistra
  • Proč ukemi?
  • Konstruktivní a kontraproduktivní využití odporu v tréninku aikido
  • Tři pilíře Aikido
  • Techniky otce a matky
  • Iwama
  • Uchideshi
  • Vyňatek z knihy "Budo"
  • Aikido dobun

 

 

TERMINOLOGIE V AIKIDO

Jak oslovujete svého učitele v dojo? Kromě "hej ty" používané v mnoha dojo v Evropě, se učitel japonských bojových umění nazývá Sensei. Termín Sensei může být přeložen jako učitel, ale hlubší překlad slova je "ten kdo se narodil dříve". Proto se v Budo za učitele považuje ten kdo má nejvíce zkušeností aby váa mohl provázet na cestě Budo.

Důležité je mít na paměti, že synonymem pro slovo učitel není "svatý, bůh, božská bytost či duchovní vůdce". Mít respekt k učiteli je jedna věc, ale vzdávat hold učiteli jako vůdci kultu, který dokáže odpovědět na vaše otázky a je schopen spasit váš život je věc druhá a hodně nebezpečná.

Některé organizace používají tituly Renshi, Kyoshi, Hanshi. Ty jsou odvozeny z Kyudo a akademických titulů a mohou být definovány jako asistent profesora, profesor a profesor par excelence. Jsou to tituly učitelů, jako Ph.D nebo CsC. a nepoužívají se k oslovení v běžné konverzaci v dojo. Tzn. přestože má někdo titul Hanshi, v dojo se oslovuje jako např. Novák sensei/sempai. Tyto tituly jsou většinou udělovány lidem s 5. Danem a výše.

V současnosti používá mnoho lidí v Evropě oslovení Dai-Sensei, Soke-Dai, Shikan-Dai...atd. ve snaze odlišit se od ostatních.

V podstatě to ukazuje na jejich neznalost japonského jazyka. Soke je někdo, kdo se naučil daný styl v rodové linii a pokračuje ve stejné výuce jako jeho předci. Termín Dai neznamená velký, ale zastupovat. Dai -Sensei je označení pro člověka, který zastupuje učitele v dojo v době jeho nepřítomnosti. Titulem Kancho se označuje vedoucí (-cho) školy(kan-) nebo hlavní instruktor.

Pro studenty bojových umění se používá termín Deshi. Pokud řeknete: "Jsem Deshi Saito senseie" japonsky mluvící osoba bude chápat tuto větu tak, že máte důvěrný vztah a dlouhodobě trénujete pod vedením Saito senseie. Určitě vás nebude považovat za jeho žáka,pokud jste navštívil jeden učitelův seminář. Stát se Uchideshim znamená žít v rodině učitele a trénovat více než ostatní. Jste součástí učitelovi rodiny a dochází tak k neustálému kontaktu s učitelem v dojo i mimo něj. Očekává se od vás více než od ostatních žáků nejen co se tréninku týče ale i mimo něj. Podle mého názoru je důležité, aby jak učitel tak student byli trochu soudní při používání oslovení. V očích se nestane senseiem ten, kdo používá tento titul při každé příležitosti se prezentovat, ale tak že  si jej zaslouží svým chováním v dojo i mimo něj, vztahem ke studentům a morálními kvalitami. Totéž platí i pro studenty Aikido.

 

MYŠLENKA

Standartní sebeobrana učí především pouze techniku, jak zdolat útočníka, jakýmkoli možným způsobem. Primární a jediný cíl je "ubránit se napadení".

Aikido je bojové umění, které mimo jiné rozvíjí celkovou motoriku člověka, má jistou "kulturní minulost" a je spjato s určitou myšlenkou.

Proto se aikido říká "bojové umění gentlemanů".

O-sensei byl novodobý samuraj. Samurajové se učili ten nejefektivnější boj a zároveň se učili duševnímu rozvoji a etice. Samurajové se neučili neefektivní nesmyslné pohyby, které hezky vypadají, mají hezkou myšlenku, ale pro boj jsou nepoužitelné.

Aikido bylo vytvořeno O-senseiem tak, aby to byla efektivní obrana a zároveň útočník zůstal bez větší újmy na zdraví.

V aikido jsou dvě primární věci, které jdou ruku v ruce: efektivní technika a zároveň duševní rozvoj.

Aikido techniky můžou mít mnoho podob, to i potvrzuje výrok O-senseie, že aikido je nekonečné a univerzální. Ale měli bychom dodržovat myšlenky, ze kterých aikido bylo O-senseiem vytvořeno.

Určitě je pro výuku důležité se nejdříve naučit konkrétní formu techniky- přesný pohyb nohou, rukou, atd. Ale mnohem důležitější je princip. Po pochopení a osvojení si principu je důležitější vnímat útok, než se budu přesně snažit dodržet formu techniky, abych ji zacvičil čistě dle našeho systému. Díky tomu se naplní slova O-senseie, že aikido je nekonečné a univerzální. Vyjádřením principu je pak aplikovaná technika odpovídající dané situaci. A cíl je ubránit se útoku.

Neomezujeme se na aikido pouze jako na cvičení na žíněnce. Vnímejme aikido jako bojové umění pro použití v reálné situaci.

V angličtině existuje výraz, který se používá pro vysoký stupeň zdatnosti aikido: "No holds barred aikido" - Tam, kde nejsou žádná pravidla.

O-sensei prohlásil: " Nemůžeš-li ovládat útočníkovu mysl, ovládej jeho prsty". Práce s prsty, kterou O-sensei často ukazoval, se z většiny výukových systémů zcela vytratila, přestože se jedná o velmi efektivní kontrolu útočníka.

 

PAMĚTI MISTRA

Aiki není způsob jak bojovat nebo porazit nepřítele. Je to způsob, jak uvést svět v soulad a vytvořit ze všech lidských bytostí jednu rodinu.

Tajemství aikido spočívá v souladu s pohyby vesmíru a v našem sjednocení se s vesmírem samým. Ten, kdo již poznal tajemství aikido má vesmír v sobě a může říct "Já jsem vesmír". Nikdy nebudu poražen, ať je útok jakkoli rychlý. Není to proto, že má technika je rychlejší než protivníkova. Není to otázka rychlosti. Boj skončil dřív než začal.

Aikido ničemu neodporuje. proto jej nelze porazit.

V lásce nejsou konflikty. V lásce nejsou ani nepřátelé. Mysl plná konfliktů a existence nepřátel není v souladu s vůlí boží.

Vítězství znamená porazit vlastní touhu po sporu. Znamená dosáhnout svého poslání.

Není to pouze teorie. Budete-li toto cvičit, potom přijmete obrovskou sílu jednoty s přírodou.

Nedívete se do protivníkových očí, nebo příliš upoutají vaši mysl.

Nedívejte se na jeho meč, nebo vás s ním usmrtí.

Nedívejte se na něho, nebo naruší vaše soustředění.

Pravé budo je rozvoj přitažlivosti, se kterou na sebe upoutáte pozornost celého protivníka. Všechno, co musíte udělat, je mít to na paměti a podle toho jednat. Tohle platí, i když stojím k protivníkovi zády. Když zaútočí, a zasáhne, zraní sám sebe vlastním zaujetím zasáhnout. Já a vesmír jsme jedno. Když se postavím, přitáhnu ho k sobě. Před Ueshibou a aikido není čas ani prostor, jen vesmír takový jaký je. Pro Ueshibu a aikido nejsou nepřátelé. Mýlíš se, jestliže si myslíš, že opravdové budo znamená bojovat s protivníky a nepřáteli, být silný a porazit je. Pro opravdové budo nejsou ani protivníci ani nepřátelé. Skutečné budo znamená být s vesmírem, což znamená sjednotit se s jeho středem.

Aikido potřebuje člověka s myslí otevřenou pomáhat všem lidským bytostem a ne toho, kdo touží po síle a kdo cvičí pouze, aby mohl porazit protivníky.

Zůstávám klidný, jakkoliv a kdykoliv jsem napaden.

Neoddávám se životu ani smrti.

Nechávám všechno, jak je, Bohu.

Straňte se upjatosti k životu nebo smrti a udržujte mysl, která přenechá všechno jemu, nejenom, když jste napadeni, ale ve vašem každodenním životě.

Pravé budo je výsledkem působení lásky. Je věnováním života všem živým bytostem a ne zabíjením nebo zápasem s ostatními.

Láska je ochranným božstvem všeho.

Bez ní nemůže nic existovat.

Aikido je uskutečněním lásky.

Nevybírám si partnery z řad lidí. Z koho tedy? Z Boha. Tento svět není v pořádku, protože si lidé dělají partnery jeden z druhého a dělají a říkají hlouposti. Dobré a špatné bytosti jsou na světě všechny společně v jedné rodině. Aikido se zdržuje jakýchkoliv sympatií. Neříká že  věci jsou dobré nebo špatné. Udržuje všechny bytosti v neustálém růstu a rozvoji a slouží k dotvoření vesmíru.

V aikido ovládáme protivníkovu mysl dřív, než mu budeme čelit. To je způsob, jak ho stáhneme do nás samotných. Duch aikido má milující  útok a mírové usmíření. V tomto úsilí přivedeme protivníka a sjednotíme ho s vůlí a silou lásky. Prostřednictvím lásky jsme schopni očistit ostatní.

Pochopte aikido nejdřív jako budo a potom jako službu k vytváření celůosvětové rodiny. Aikido není pro jedinou zemi nebo pro někoho konkrétně. Jediný účel je provést Boží dílo.

Opravdové budo je milující ochrana všech bytostí duchem usmíření. Smír znamená dovolit dakončení svého poslání každé bytosti.

"Cesta" znamená být za jedno s Boží vůlí a její praxe. Jestliže se od ní jen nepatrně vzdálíme, už není více "cestou".

Můžeme říct, že aikido je způsob jak odstranit zlo upřímností našeho dechu místo mečem. Je to způsob, jak změnit svět zlých myšlenek ve svět ducha. To je poslání aikido.

Mysl zla podlehne poražena a Duch vítězně povstane. Potom v tomto světě aikido ponese ovoce.

Bez budo se národy obrátí v trosky, protože budo je život milující ochrany a je zdrojem činnosti vědy.

Ti kdož hledají skrze studium aikido by měli otevřít svou mysl, naslouchat upřímnosti Boží prostřednictvím aikido a to také cvičit. Měli byste porozumět ohromnému očištění skrze aiki. To byste měli cvičit, zdokonalovat a ochotně rozvíjet bez zábran vašeho ducha.

Chci, aby ohleduplní lidé naslouchali hlasu aikido. Není to proto, abyste opravovali ostatní. Je to proto, abyste napravili vaší vlastní mysl. To je aikido. To je poslání aikido a mělo by být i vašim posláním.

 

PROČ UKEMI? Sensei Cath Davies (5. Dan)

V součastnosti to vidím tak, že existuje 5 důvodů přijetí ukemi.

Bereme-li to podle přirozeného postupu, jsou to: 1) Schopnost přijmout techniku bez zranění

                                                                         2) Umožnit torimu rozvinout jeho techniku

                                                                         3) Skrze rozvinuté, senzitivní ukemi být schopen cítit

                                                                             opravdové srdce techniky

                                                                         4) Jako učitel cítit, kfde je slabé místo žákovy

                                                                              techniky

                                                                         5) Být schopen zvládnout Kaeshi.waza (protitechniku)

Ukemi doslovně přeložíme jako "přijetí těla".

Nepřemýšlejte o ukemi jako o pouhém pádu. Je to mnohem větší věc: Je to popis vaší odpovědi buď na Nage.waza (technika hodu) či Osae.waza (technika znehybnění). Pád (následkem nage.waza) je pouze konečnou částí procesu, zabrání vašemu zranění.

Aikido je z 99% kandiční cvičení a z 1% bojové umění.

Zde cituji Chiba senseie: "Zdokonalování těla, toriho i ukeho, je nezbytné, pokud máme být schopni použít (a v dojo i získat) 1% bojového umění. Neočekávejme, že využití v boji je vždy fyzicky zjevné. Avšak mentálně by mělo být vždy přítomno."

Na nejzákladnějším stupni tréninku se učíme, jak se "svalit". Proč? Nikdo na ulici to nedělá! Učíme se to proto, abychom byli schopni přijmout Nage.waza. Umožňuje to našemu partnerovi procvičovat Nage.waza se stále se zlepšující vazbou a energií. Pouze díky tomu může tori zdokonalit svou techniku. Měla by to být situace, kdy cítíme určitou radost v energii toriho techniky, vědouc, že jsme přežili bez zranění a jsme schopni zaútočit znovu.

Pokud se na to díváme z hlediska bezpečnosti, aikido je jedním z mála umění, které můžete procvičovat v dojo tak, jako to budete potřebovat na ulici, právě díky ukemi. (Stejně tak by mělo být zmíněno, že určité techniky, např. Irimi.nage, je možné procvičovat jemnou a plynulou formou, ale zároveň se mohou stát, po lehké adaptaci, velmi praktickými "pouličními technikami".

A co Osae.waza? To není tak jednoznačné, jelikož na konci této techniky není žádné padání. Zde je důležité chápání ukemi jako "přijetí těla" v protikladu k pádu. Když uke útočí, ať už náhlým uchopením či úderem, měl by to udělat s pocitem útočení vycházejícím ze svého centra: ne jen pevně držet či tvrdě udeřit rukou nebo paží. A podobně, toriho úmyslem je ovládat ukeho řízením jeho (ukeho) centra, ne pouhou kontrolou jeho útočících rukou. Jakmile tori naruší ukeho stabilitu (kuzushi) a začne provádět techniku (v podstatě vrací úder), ukeho odpovědí je rozvinout se proti centru pohybu, jakoby se s ním sladil. Je to neustálá souhra a výměna v tom, kdo je Yin a kdo Yang.

Dovolte mi příklad: " Při přijetí Nikyo.ura velí ukeho instinkt stáhnout se, utéci torimu, a díky tomu se odchyluje z centra pohybu. Pokud je technika prováděna správně, jedinou možnou cestou, jak předejít zranění, je jít proti torimu. Je zajímavé zjistit, že je to vlastně přwsný opak toho, co nám náš netrénovaný instinkt velí udělat, abychom se zachránili."

Konečně se dostáváme ke Kaeshi.waza. Pokud je technika perfektní, není možné jí oponovat. Naneštěstí jsou většinu času naše techniky nedokonalé a je tedy možnost se jim bránit. Popravdě je to vítáno torim jako procvičování a vede tak k rozvíjení a zlepšování jeho vlastní techniky. O-sensei učil Kaeshi.waza své uchi.deshi (nejužší skupinu následovníků) tak, že měli vždy něco speciálního na rukou a nemohli být vyřazeni.

Nemyslím si, že by koncept Kaeshi.waza pomáhal začátečníkům, neboť je okamžitě nutí přemýšlet o protiútoku, což je zase vede k tomu, aby se stáhli, místo, aby šli protivníkovi vstříc. A to je přesný opak toho, po čem toužíme. Otevření pro Kaeshi.waza jsou úspěšně využívána jedině přijetím dobrého, vnímavého ukemi. Nejde o to, zkazit techniku, ale být součástí techniky, kdy je uke schopen odpovědět na otevření se a "otočit skóre".

Útočí snad uke s očekáváním, že bude poražen? Ne! V bojovém smyslu slova proto, díky přijetí správného ukemi, vždy umožníme nám samým příležitost znovu získat původní pozici, to znamená pozici agresora a předurčeného vítěze.

 

KONSTRUKTIVNÍ A KONTRAPRODUKTIVNÍ VYUŽITÍ ODPORU V TRÉNINKU AIKIDO

- základ v harmonii - David Alexandr

Stupně tréninku Aikido: 1. KATAI (pevný, tuhý, nepoddajný)

                                    2. YAWARAKAI (houževnatý, nezdolný)

                                    3. KI.NO.NAGARE (uvolněný)

                                    4. KI (odvaha, mysl, energie)

Aikido je zpravidla spojováno s technikou ki.no.nagare, takže někteří lídé k tréninku přistupují výhradně jako k taneční technice. Osobně považuji za nešťastné, že je všeobecně rozšířená koncepce aikido založena na tomto pojetí.

Abych citoval pasáž z knihy napsané mým učitelem, Morihiro Saito senseiem (9.dan), nazvané Tradiční aikido: "Aikido je všeobecně považováno za reprezentanta otáčivých pohybů. Naproti tomuto tvrzení je aikido, ve své Ki formě, nelítostným uměním zasahujícím přímo centrum odporu."

Je životně důležité upevnit základ v Katai technikách před tím, že se přesuneme ke ki.no.nagare, a zároveň nepřestávat v tréninku Katai, abychom neztratili kontakt se základy. Člověk, který je zkušený v Katai, může lépe pochopit Ki.no.nagare, ale ten, kdo trénoval pouze Ki.no.nagare, často nebývá schopen pohybu, jakmile je pevně sevřen. Trénink Katai je tím, co vede žáka k souladu s realitou fyzické síly a učí, jak ji překonat i v těch nejhorších možných podmínkách.

Často se říká, že aikido techniky nevyžadují k provádění svalovou sílu a že není "harmonické" odporovat partnerovi, který se pokouší předvést techniku. Ačkoliv je v tomto tvrzení také kousek pravdy, je založeno na neúplném porozumění přirozenosti fyzické síly a odporu. Začátečníci v aikido spoléhají na to, že svou svalovou silou překonají odpor. Je to přirozené a neměli by od toho být zrazováni, neboť je to vše, co v tu danou chvíli mají.

Postupem času se stávají v provádění technik úspěšnějšími a k překonání odporu potřebují stále menší množství svalové síly. Současně rozvíjejí Kokyu.ryoku (dechovou sílu) jako přímý důsledek jejich fyzického tréninku. Kokyu.ryoku je mnohem silnější než svalová síla, takže se techniky většinou stávají samozřejmými, i proti silnému odporu.

Po mnoha letech tvrdého a horlivého tréninku Katai se stává pravdou to, že aikido vyžaduje minimum svalové síly. Po mnoha desetiletích je možné dosáhnout čtvrtého stupně (ki), který je mnohem silnější než kokyu.ryoku. Avšak začátečníci by o tom neměli přemýšlet, neboť budou jedině frustrováni.

Konstruktivní odpor není porušením harmonie, naopak, je jejím základem, protože žáci si navzájem pomáhají rozvíjet se tou nejvyšší možnou měrou.

Zkušenější cvičí při základním tréninku se začátečníky. Zkušenější žák, díky svým hlubším znalostem, je schopen vyvinout správný směr a intenzitu odporu, takže méně zkušený se musí pokusit vycítit, jak odpor zlomit a provést techniku, tak, aby fungovala. Méně zkušení jsou povzbuzováni, aby odporovali zkušenějším jakýmkoliv dostupným způsobem (čistou svalovou silou), takže zkušenější mohou zdokonalovat svou techniku proti plnému odporu.

I když "taneční" pohyby je možné se učit bez odporu, konstruktivní odpor je nezbytný proto, abychom se techniku naučili efektivně, neboť bez odporu žák nepozná, zda technika skutečně funguje. Konstruktivní odpor zajišťuje zpětnou vazbu a vedení, což je nezbytné pro efektivní vypořádání se s realitou fyzické síly.

Při základním tréninku je konstruktivní odpor využit přímo proti technice. Na vyšší úrovni může tento odpor zahrnovat nepotlačované pokusy uniknout či zvrátit techniku.

Přiměřený stupeň odporu je takový, kdy je žák schopen dokončit techniku s vysokou obtížností. Je to také výborné fyzické cvičení, využívá mnoha svalů. Přesto musí být začátečníkům občas umožněno cvičit bez odporu, aby byli fyzicky vedeni k provedení vhodných pohybů.

Závěrem lze říci, že aikido vyžaduje málo svalové síly, pokud se ho naučíte správně a že odpor není harmonický, pokud je nevhodně zvolen. Takže, svalová síla a konstruktivní odpor jsou životně důležitými součástmi tréninku aikido a základními stavebními kameny na cestě k vyššímu stupni.

 

TŘI PILÍŘE AIKIDO

TAI.JUTSU               Cvičení beze zbraně

AIKI.KEN                   Cvičení s mečem

AIKI.JO                     Cvičení s holí

 

 

TECHNIKY OTCE A MATKY

Techniky GENKEI.KOKYU.NAGE (technika matky)

            a TENCHI.NAGE             (technika otce)

představují v Aikido pól YIN, respaktive pól YANG.

 

KOTEGAESHI a SHIHO.NAGE jsou dvě dcery - techniky s převahou YIN,

zatímco IKKYO a IRIMI.NAGE jsou dva synové - techniky s převahou YANG

 

 

IWAMA

Přijet na Iwamu znamená potkat O-senseie. Tato vesnice se nachází dvě hodiny východně od Tokia v Ibaragi prefektuře, známé už odedávna jako místo tradičních japonských bojových umění. V současné době vyučuje Hitohiro sensei v nově postaveném Tanrenkan Dojo, kde je možné studovat Aikido tradiční cestou jako Uchideshi. Výraz Uchideshi je označením pro studenta, žijícího buď přímo v senseiově domě nebo v jeho blízkosti. Pokud se člověk rozhodne stát se Uchideshim, měl by mít předem jasno, co bude podstupovat. Život vedle senseie neznamená jenom keiko, ale také těsný kontakt s jeho rodinou a vším co s ním souvisí.

Být se senseiem v denním kontaktu je privilegium. To by si měl student neustále připomínat i přesto, že za tuto zkušenost platí. Je pochopitelné, že pobyt na Iwamě není zrovna levná záležitost, ale odměnou je zkušenost na celý život.

 

 

UCHIDESHI

Tanrenkan dojo je jedním z mála dojo v Japonsku, kde je možné stát se Uchideshim. Jedná se o intenzivní trénink nejen Aikido, ale i trénink ostatních studentových schopností jako je pozornost, vnímavost, pracovitost, odhození ega....atd. Saito sensei akceptuje Uchideshi jen na základě doporučení od svých dlouhodobých studentů.

Minimální pobyt na Iwamě je pro studenty Iwama Aikido Praha stanoven na dobu 3 týdnů, kratší doba nemá pro studenta Aikido žádný význam jak z hlediska tréninku tak pochopení japonských zvyků a kultury.

Od studenta přijíždějícího na Iwamu se očekává alespoň znalost základních japonských frází a slov, která se používají v Aikido, nutná absance ega, prokazování respaktu a úcty k Saito senseiovi a jeho rodině.

Minimální náklady na měsíční pobyt se pohybují kolem 100.000 Jenů. Dále je nutné počítat s náklady za letenku, dopravu na Iwamu a zpět na letiště, rezervu na nečekané výdaje.

 

 

VYŇATEK Z KNIHY "BUDO" tréninkový materiál z roku 1938

Od zakladatele Aikido Moriheie Ueshiby

Přeložil do češtiny Petr Doupovec

 

Aikido trénink:

  1. Aikido může rozhodnout o životě či smrti jedním úderem, proto si během tréninku všímejte pokynů instruktora a nesoupeřte s ostatními žáky, kdo je silnější.
  2. Aikido je cesta, kde jeden je roven všem, proto při tréninku vnímejte nejen prostor před vámi, ale i vše co se děje okolo vás.
  3. Trénink by měl vždy přinášet radost a pocit uspokojení.
  4. Instruktor může předat jen část učení.Cesta k funkční technice vede jen přes usilovný a dlouhodobý trénink. Teprve pak si ji tělo a mysl zapamatuje. Je zbytečné chtít se naučit mnoho technik. Zvládnutí techniky je jen na vás.
  5. Každodenní trénink začíná Tai.no.henko. Postupně zvyšujte intenzitu vašeho tréninku. Nepřepínejte zbytečně své tělo. I u starších lidí by nemělo docházet ke zranění. Pokračujte v tréninku tak, aby vám přinášel radost a pamatujte co je cílem tréninku.
  6. Aikido je trénink těla a ducha. Jeho cílem je vychovat upřímného a čistého člověka. Protože všechny techniky jsou považované za tajné, je nutné, aby student měl jisté morální kvality. Nevhodné používání tachnik nezpůsobnými osobami je nutné zabránit.

 

 

AIKIDO DOBUN

 Jeden duch

Čtyři duše

Tři součásti

Osm sil

Dobun (naučné principy) od Moriheie Ueshiby

 

Jak učil Sadao Takaoka Shihan, Wakayama Aikikai dojo

 

Původně přeložil Haruko Kado

Do angličtiny přepsal K.C. Brodbeck

Části jsou převzaty z Aikido Newsletter 2/10/1974

 

Tento kráter byl úplným zdrojem existence. Z této díry, Ki od Velkého Boha, které bylo jemnější než pára, kouř nebo mlha, postupně přišlo dále tvořit kruh, který obklopil kráter a dal zrození Kotodama Suu. Toto zrození nebylo jen zrození fyzického vesmíru, ale ropvněž vesmíru duševního. Vesmír pak začal přirozeně dýchat, bral hluboký dech expanze a jako šířící se zvuk vytékal z kráteru. Tento původní zvuk byl Kotodama Suu. Suu pak pokračoval rozšiřováním ve čtyřech směrnicích a tvořil pulsující kruh. Když se Suu vyvinul, otočil se do U. Stálá práce Suu vyprodukovala Kotodama U. Kotodama U, který je zdrojem ducha právě tak jako substance, se rozdělil do dvou a pracoval jako nepřátelské síly, které fungují nezávisle na sobě. Každá z těchto dvou funkcí má svého Mitama (ducha). Jedna z těchto sil proudí nahoru a tvoří kotodama A, zatímco druhá síla padá k zemi a tvoří kotodama O. S "A" jdoucí nahoru a "O" jdoucí dolů je vytvořena protichůdná síla, a drženě pohromadě Ki, je vytvořena přitažlivá síla.

Takamagahara reprezentuje vesmír. To nás učí jaký právní stav vesmíru by měl být a jak bohové pobývají uvnitř vesmíru. Každá rodina reprezentuje Takamagahara a každý jednotlivec má Takamagahara uvnitř sebe. Všechny součásti tohoto vesmíru neustále dýchají a proudí a žijí každý moment našich životů. V dalších slovech je Takamagahara velký hvězdný globus, který má kopletně dokonalou formaci a přání. To je úplný původ vytvoření nebe a země. Cesta porozumění přáním Takamagahara a sledování úkolů od bohů pro uspokojení jejich vůle je Aikido. Vyjasněte Ki vesmíru, Ki vlastního srážejícího se ostrova (Onogorojima) a celou cestu, kterou Mitama vstoupil do vašeho těla. Vytvořte všechna dýchání vesmíru tak, aby odpovídala vašim vlastním. Užívejte tyto řádky jako zákon a vykonávejte je jako poslání z univerzálního nebe. Základní princip sledování všech směrů se nazývá Aikido.
Aikido by měla být teorie dotovaná bohem vyjasňující důl vesmíru. Minulost, současnost a přítomnost jsou směry, které by měl vesmír následovat. Toto zahrnuje lidské tělo, protože to má vesmír uvnitř sebe. Očistěte vesmír a harmonizujte se třemi světy - očividným, duchovním a tím bohů. Nepřetržíté nasledování tohoto znamená Aikido.
Jádro univerzální dynamičnosti sestává ze 75 zvuků. Každý z těchto zvuků se podrobuje třem pravidlům: trojúhelníku (Iku-musubi), kruhu(Taru-musubi) a čtverci(Tamatsume-musubi). Kotodama, A, O, U, E, I, prokazování mysli boha založení (Kuni no Katachi no Kami), ovlivňování s neutrálním bohem (Toyokumo no Kami), funkce příchodu pěti bohů do bytosti.
Když se osm sil mezi sebou ovlivňovalo, lehký, čistý člověk šel nahoru k nebesům, a těžký, nečistý člověk padl k zemi. Vždy, když se nebesa a země ovlivňovala, nějaké funkce padly k zemi a rozšiřovaly ji. Toto bylo vykonáváno bohem Tamatsume-musubi. Se třemi základními částmi, Iku-musubi, Taru-musubi a Tamatsume-musubi, majícími vliv na průběh, vesmír rostl a roste i dnes. Aiki je toto vzájemné působení a použití kotodama. To je jeden duch, čtyři duše, tři součásti a osm sil.
Jeden, dva, tři, čtyři, pět, šest, sedm, osm, devět, deset, sto, tisíc, milion, a jeden ohromný Mitama ze všech těchto slov reprezentuje jednoho ducha, čtyři duše, tři součásti a osm sil. Ueshiba Sensei nikdy neselhal v přednášení těchto slov ve své motlidbě před i po trénování Aikido za účelem přizbůsobení se nás samých uvnitř vesmíru. Tím, že to dělal, můžeme vytvářet techniky, které dělají tři elementy viditelné v očividném světě. Přejíce si světový mír, Ueshiba Sensei vždy kázal, že lidské bytosti jsou také součástí vesmíru.

Tři elementy

Ueshiba Sensei nám řekl ve svém Dobun, že tři součásti jsou plyn, kapalina a pevná látka. Po dlouhém studování jeho slov jsem přišel se svým výkladem. Myslím, že tyto tři elementy jsou tři stupně. Když O´Sensei říkal plyn, chtěl říct, že váš dech musí odpovídat dechu vašeho protivníka. Kapalina znamená, že byste měli pohlcovat sílu vašeho protivníka. Pevná látka naznačuje, že byste měli využívat váš dech a vykonávat techniku. Jiná slova říkají, že v plynovém stupni bychom měli své soupeře vést s naším Ki. V kapalném stupni bychom se měli přizpůsobit my sami našemu protivníkovi. V pevném stupni žádáme sami sebe, abychom v požadovaných pokynech dokončili techniku.

Čtyři duše

Historicky byly v Japonsku čtyři aspekty z Mitama rozpoznané. Prvním je Kushimitama, neboli nebesa, která dávají světlo všem věcem za účelem očistění jejich Ki. Druhým je Sachimitama, neboli země, která marnotratně poskytuje a nikdy neočekává nic na oplátku. Aktivní a statečný Aramitama, neboli oheň, je nepostradatelný pro každý typ vývoje. Harmonický Nigimitama je voda, která může téct kdekoli a vládne zemi.

Osm sil

Osm sil je sobě navzájem vždy kontrastní. Pohybová síla a síla zastavit, rozpouštející síla a srážecí síla, tažná síla a uvolňující síla, síla spojit a síla rozdělit, všechny aktivně pracují ve vesmíru, aby udržely život a zemi. To se děje i v nás, protože jsme také součást vesmíru a máme vesmír v našich tělech. Já dělám obdobu Ken-zen-ichi-jyo mečových taktik, které byly napsané ve dvanáctém století. V Ken-zen-ichi-jyo se učíme, že jestli na vás oponent provádí 100% útok, měli byste přijmout útok s nulou. Jestliže utočí na 90%, pak vy přijmete s 10. 80-20 70-30 60-40 40-60 30-70 20-80 10- 90 0-100. Já věřím, že toto je mnohem snadnější pochopoit než definice dané O´Senseiem. Pokud potkáme 100% se 100%, skončíme s 50-50 spojením a nemůžeme postupovat s požadovanou funkcí.

Oheň a voda jsou dva základní příklady nepřátelských sil. Oheň přirozeně hoří svisle, zatímco voda teče vodorovně. Voda hasí oheň a oheň vypařuje vodu.

Mnoho lidí se dívá na Aikido se vztahem k náboženství. Já nevěřím v náboženství, protože vím, že historie viděla mnoho konfliktů mezi náboženstvím, které způsobily mnoho velkých bitev. Místo toho věřím v boha ohně a boha vody. To je takové jednoduché pojetí, že si přeji, aby lidé po celém světě mohli dospět k podpoře idey.

Poslední sada kontrastních sil je pozitivní a negativní. Když vysvětluji tyto dvě síly, používám termíny plus a minus.

Správné dýchání je rozhodující v používání těchto sil efektivně. Oddechujte, jako byste vyslovovali A, O, U, E, I. Pokoušejte se naučit nechat ovládání dechu vašeho těla na kotodama, a ne na vašem mozku. Pokud to budete dělat takto, nebudete potřebovat příkazy od mozku pohybovat se tak rychle, jak je to možné.

V Aikido je nula (nebo prázdnota) nezbytná po většinu času. Kokoro(srdce a mysl) je jedna věc, zatímco Ki je něco jiného. Mnoho lidí věří, že jsou identické, ale to nejsou. Srdce a mysl zůstávají nevinná po celý váš život, zatímco Ki vždy kolísá. Musíte očistit sami sebe a stát se ničím. Stav vašeho Ki se vždy odrazí v tom, co děláte v Aikido. Jestli je váš Ki zamračený, nemůžete přijmout nebo vést svého oponenta. Opravdu doufám, že každý člověk se může učit zvládnout Aikido, které Ueshiba Sensei učil a žil.

 

 

Návštěvnost  
© aikido.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma